Cum sa gestionam slaba performanta a angajatilor

Una dintre marile provocari ale liderilor unei organizatii o reprezinta gestionarea performantelor slabe ale angajatilor. Liderii trebuie sa reuseasca sa interactioneze cu o varietate mare de oameni, inclusiv cei care nu reusesc sa faca performanta, trebuie sa colaboreze cu oamenii mai putini flexibili si cu un caracter mai dificil, sa motiveze si sa inspire incredere. Grupurile de angajati nu sunt omogene, ci vor fi mereu formate din indivizi diferiti, atat in ceea ce priveste capacitatea lor de munca, cat si in ceea ce priveste personalitatea, iar acest lucru nu poate fi schimbat de o zi pe alta, ci implica rabdare si gandire strategica.

Atunci cand unul sau mai multi angajati nu reusesc sa livreze rezultatele dorite, este necesar sa fie evaluate cauzele care au dus la aceasta situatie. Performanta are la baza abilitatile si gradul de motivare. Abilitatea unui individ consta in capacitatea sa de realiza ceva conform cerintelor si de a raspunde, prin munca pe care o presteaza, cerintelor organizatiei din care face parte. De cealalta parte, gradul de motivare deriva din dorinta si dedicarea unei persoane de a face un anumit lucru cat mai bine cu putinta. Daca unul dintre aceste elemente lipseste sau este prea putin pronuntat, sansele ca performantele angajatului sa fie scazute sunt mari.

Asadar, inainte de a cauta o solutie pentru slaba performanta a angajatilor, trebuie gasita cauza acesteia, trebuie aflat daca in spatele ei se afla lipsa de motivatie sau lipsa anumitor abilitati, pentru a vedea care sunt masurile corecte ce trebuie luate pentru a indrepta situatia. Lipsa abilitatilor se poate vedea in incapacitatea unui individ de a face fata anumitor cerinte, lipsa de cunostinte, eforturi sustinute si rezultate slabe, precum si lipsa unor imbunatatiri de-a lungul timpului. Astfel de situatii apar atunci cand pozitia este nepotrivita pentru angajatul respectiv, cand acesta a fost promovat pe un post prea solicitant pentru pregatirea sa sau cand el nu mai beneficiaza de sustinerea de care are nevoie.

Lipsa capacitatii sau lipsa de motivatie

Atunci cand performantele slabe au la baza lipsa capacitatii angajatului de a face fata cerintelor postului si nu lipsa de motivatie, o prima masura care poate fi luata este alocarea unui volum mai mare de resurse pentru a-l ajuta pe acesta sa aiba rezultate. Ulterior, acesta poate fi inclus in programe de training si dezvoltare profesionala, urmand ca, in cazul in care acestea nu au efect, angajatului sa i se ofere posibilitatea de a ocupa o alta pozitie in cadrul organizatiei. Toate aceste actiuni trebuie sa fie insotite de o comunicare onesta si de feedback constant, din ambele directii, iar in cazul in niciuna dintre masurile enumerate nu are efectul dorit, poate fi luata in calcul concedierea angajatului.

Asa cum am precizat deja, performantele slabe pot avea in spate si un grad scazut de motivare. In acest caz, trebuie creat un mediu antrenant de lucru, astfel incat dorinta angajatilor de a oferi tot ceea ce au mai bun sa creasca. Totodata, este nevoie de stabilirea unor obiective de performanta, astfel incat angajatii sa inteleaga ce asteptari exista de la ei si sa se discute despre ceea ce este nevoie pentru a atinge aceste tinte. In egala masura, este necesar sa existe o evaluare periodica a performantelor, sa fie furnizate informatiile si resursele de care angajatii au nevoie pentru a progresa, la fel este nevoie si ca acestia sa fie incurajati si sa li se recunoasca meritele, atunci cand se observa o imbunatatire.

In concluzie, gestionarea slabei performante a angajatilor trebuie sa aiba la baza o comunicare constanta cu acestia si discutii despre asteptarile care exista de la acestia. Inainte de a stabili ce trebuie facut mai departe, este bine sa fie ascultate si nevoile angajatului, intrucat printre acestea s-ar putea regasi aspecte pe care liderul nu le-a luat in calcul. Feedbackul este vital de-a lungul procesului de imbunatatire, iar sprijinul organizatiei, prin intermediul colegilor, sesiunilor de training, furnizarea de resurse, este absolut necesar pentru a obtine rezultate. In final, sa nu uitam ca incurajarile au si ele un efect benefic, iar orice progres merita recunoscut si rasplatit.

ECHIPA BIA HR