Ce trebuie să știi despre angajarea unui cetățean străin

angajare cetateni Non-UE

Conform prevederilor legale în vigoare, cetățenii Non-UE pot fi angajați în România, că lucrători permanenți, pe durată determinată sau nedeterminată, cu normă întreagă, iar permisul de muncă va avea o valabilitate de un an, urmând să fie prelungit an de an cu 30 de zile înainte de expirarea termenului.

Pentru anul 2024, Guvernul a aprobat în data de 04.01.2024, Hotărârea nr. 1338/2023 care prevede contingentul de lucrători străini nou-admiși pe piața forței de muncă în anul 2024, acesta fiind de 100.000 de lucrători. Ioana Dobre, Consultancy Manager, cu o experiență de peste 15 ani în cadrul BIA HCS, îți spune ce etape cuprinde procesul de angajare a unui cetățean străin, care sunt taxele percepute de autorități pentru eliberarea documentelor necesare angajării unui cetățean străin și obligațiile angajatorilor în acest context. De asemenea, vei afla și detalii despre procesul de angajare, deprinse din practică.

 

Ioana Dobre - Consultancy Manager BIA HCS
Ioana Dobre – Consultancy Manager BIA HCS

 

Procesul de angajare Cetateni straini implică trei etape consecutive:

  1. Obținerea avizului de muncă pentru lucrătorul permanent (valabilitatea avizului de angajare este de 180 de zile de la data emiterii, acesta fiind și termenul în care cetățenii străini pot solicita eliberarea vizei de lungă ședere);
  2. Obținerea vizei de lungă ședere de tip D/AM pentru angajarea în muncă (valabilitatea vizei de lunga ședere este de 180 de zile cu un drept de ședere de maxim 90 de zile). Viza poate fi solicitata cu o singura intrare sau multiple intrări.
  3. Obținerea permisului unic de ședere în scop de angajare (valabilitatea unui permis unic este de 1 an de zile).

Întregul proces de angajare locala este unul consumator de timp, fiind necesare documente atât din Romania cât și din afara țării (de la cetățeanul străin pe care dorim să-l angajpm). Mai mult decât atât, toate cele trei etape implica aplicații online pe portalurile puse la dispoziție de autorități, urmând ca ulterior reprezentanții autorităților să emită programări pentru depunerea fizică a documentelor. Atragem atenția că termenul de soluționare pentru aceste documente curge de la data la care dosarul este depus fizic la ghișeele instituțiilor, spune Ioana Dobre, Consultancy Manager BIA HCS.

 

Taxele percepute de autorități pentru eliberarea documentelor necesare angajării unui cetățean străin sunt:

  • Avizul de angajare – 100 de euro sau 25 de euro, dacă este vorba despre un proces de schimbare angajator. Taxa se achită la Trezoreria de care aparține angajatorul din România.
  • Viza de lunga ședere pentru angajare în muncă – 120 de euro. Taxa se achită de care străin la Consulatul României din țara de domiciliu sau reședință.
  • Permisul unic de ședere – 120 de euro și 259 de lei. Taxele se achită la unitățile CEC Bank din județul în care își stabilește reședința străinul.

Un aspect important în privința cerințelor pe care angajatorii trebuie să le îndeplinească pentru a putea angaja personal Non-UE este că aceștia nu trebuie să aibă cazier judiciar sau datorii către bugetul de stat. Totodată, din practică, am observat că este recomandat că societatea să aibă și alti salariați precum și contracte în derulare sau, să presteze efectiv activitatea în domeniul în care doresc să angajeze cetățeni străini.

 

Obligațiile angajatoriilor în contextul angajării de personal Non UE :

1. Angajatorul are obligația de a păstra pe întreaga perioadă de angajare avizul de angajare în original (dacă persoana nu este exceptată de la procedura obținerii avizului de muncă).

2. Angajatorul are obligația de a păstra pe întreaga perioadă de angajare o copie a permisului de ședere din care să rezulte că cetățeanul străin are o ședere legală pe teritoriul României.

3. Angajatorii, au obligația de a anunța Inspectoratul General pentru Imigrări cu privire la încetarea sau suspendarea raportului juridic cu străinul, în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului.

Procesul de angajare a cetățenilor străini Non-UE este destul de laborios și implică cunoașterea pașilor, precum și a procedurilor de lucru cu autoritățile. Echipa BIA HCS îți este aproape și poate prelua pentru tine gestionarea acestui proces de angajare, astfel încât să poți dedica timp și altor activități din resurse umane. 

Iată serviciile de asistență imigrare pe care BIA HCS le oferă companiilor:

  • Analizarea și evaluarea inițială a documentației pentru a stabili care este tipul de viză potrivit;
  • Asistență în vederea obținerii vizei de muncă, a vizei de studii ori a vizei de afaceri;
  • Analizarea nevoilor specifice de imigrare a membrilor familiei pe care expații angajați pe teritoriul României vor să îi relocheze împreună cu ei;
  • Suport pentru obținerea reședinței permanente;
  • Oferirea de consultanță pentru situații precum călătorii planificate în afara României;
  • Asistență în vederea obținerii certificatelor de înregistrare pentru cetățenii UE/SEE/Confederația Elvețiană, respectiv a cărților de rezidență pentru membrii lor de familie;
  • Suport pentru menținerea relațiilor cu instituțiile de resort.

 

Ai în plan să angajezi Cetățeni străini? Cere o ofertă personalizată AICI!

 

Ai găsit utile informațiile din articolul despre angajare cetateni straini? Citește și:

 

PROFIL DE PROFESIONIST: IOANA DOBRE, CONSULTANCY MANAGER