Ce trebuie sa stim despre cultura organizationala si importanta ei

Avand in vedere ca in multe dintre articolele noastre aducem aminte despre conceptul de “cultura organizationala”, consideram ca a venit momentul sa vorbim in detaliu despre acest aspect. Vom incerca sa definim acest concept ca fiind totalitatea valorilor si obiceiurilor care contribuie la conturarea mediului din interiorul unei organizatii.

De cele mai multe ori, crezurile si principiile dupa care se ghideaza membrii unei organizatii au in spate factori precum istoricul acesteia, domeniul de activitate sau tehnologiile si strategiile folosite de-a lungul timpului pentru promovarea produselor sau serviciilor acesteia. In egala masura, cultura unei organizatii depinde si de tipul de management promovat in interiorul ei, de tipul angajatilor, precum si de societatea in care aceasta a luat fiinta si s-a dezvoltat.

Ce inseamna cultura organizationala

Desi este un element aparent abstract, cultura organizationala este un concept extreme de amplu, care defineste o companie sau o institutie prin viziunile, valorile, normele, simbolurile, convingerile sau obiceiurile asumate, precum si prin limbajul folosit in comunicarea interna sau prin modelul de comportament adoptat de angajati. Cultura organizationala include un set de lucruri care dicteaza cursul lucrurilor in anumite situatii pe care entitatea le poate intampina in decursul functionarii sale.

In fond, cultura organizationala ar trebui sa existe in orice tip de organizatie, fie ca vorbim despre unitati de invatamant cu traditie, ONG-uri sau institutii guvernamentale, si nu doar in companii, firme sau corporatii. Conceptul a devenit popular in mediul de business in anii 80 – 90, desi a aparut cu cateva decenii inainte de aceasta perioada, termenul fiind initial unul cu un sens destul de vag si facand referire la lucrurile care caracterizeaza o organizatie, fara trimiteri detaliate la aceste elemente.

Principii si valori de respectat: De ce conteaza ele atat de mult

In zilele noastre, cultura organizationala face referire mai cu seama la valorile si practicile pe care angajatii unei companii sau institutii le impartasesc. Aceste valori si practici se afla in stransa legatura cu obiectivele de business ale organizatiei si sunt oarecum dictate de nevoia de a surclasa competitia, de a cladi o imagine puternica pe piata, de a atrage clienti, parteneriate si, in cele din urma, profit.

Asadar, printre elementele unei culturi organizationale sanatoase si de succes ar trebui sa se numere lucruri precum o misiune clara, personal dedicat si abilitat, integritate, incredere, leadership eficient, sisteme si procese eficiente, rasplatirea performantei, orientarea catre client, comunicare eficienta, invatare continua si dezvoltare profesionala, adaptabilitate si inovare.

In cele din urma, trebuie sa amintim ca toate aceste principii se pot transforma in simpla teorie daca nu sunt puse in aplicare, daca nu sunt comunicate si promovate in mod eficient in randul angajatilor din toate departamentele. Acest lucru poate fi facut prin brainstorminguri, prezentarea de modele de bune practici, informari sau reamintirea periodica a valorilor care fac ca organizatia, prin angajatii sai, sa fie una respectabila si de succes.

ECHIPA BIA HR