Diversitatea la locul de munca: Beneficii sau dezavantaje?

Varietatea angajatilor si diferentele dintre angajati da nastere unei diversitati la locul de munca. Astfel, oameni care provin din medii culturale si sociale diferite, din generatii diferite sau persoane de diverse nationalitati si etnii ajung sa lucreze impreuna si sa formeze echipe. In contextul globalizarii si al extinderii companiilor care lucreaza cu clienti din intreaga lume, incurajarea diversitatii aduce beneficii care ajuta la mentinerea unui nivel ridicat al competitivitatii. Cu toate acestea, existenta unui grup neomogen de angajati poate aduce si dezavantaje sau conflicte, atunci cand o cultura a diversitatii nu este incurajata la nivel de organizatie si insotita de colaborare.

Diversitatea nu influenteaza doar imaginea pe care oamenii o au despre ei insisi, ci si felul in care acestia ii percep pe ceilalti, iar aceste perceptii au un puternic impact asupra interactiunii dintre indivizi. Atunci cand diferentele dintre colegi sunt pronuntate, liderii trebuie sa gestioneze in mod eficient comunicarea la nivel de organizatie, astfel inca sa raspunda in mod eficient unor nevoi variate, sa construiasca si sa mentina un mod de lucru prietenos. Mai mult decat atat, evaluarea nivelului de satisfactie la locul de munca este esentiala pentru identificarea si depasirea barierelor de perceptie, culturale sau lingvistice care apar in astfel de grupuri.

Cresterea productivitatii

Totusi, atunci cand este gestionata in mod corect, diversitatea poate aduce o crestere a productivitatii, iar organizatia poate sa ofere solutii variate clientilor, in functie de tipul acestora, avand in vedere ca au la dispozitie o forta de munca neomogena, capabila sa livreze diferite tipuri de solutii la nevoile acestora. Creativitatea la nivel de echipe va avea un nivel mai ridicat atunci cand in oamenii care lucreaza impreuna sunt diferiti. Astfel, acolo unde exista colegi cu pregatire in domenii diverse de activitate, propunerile inedite si inovatoare propuse de acestia vor fi mai numeroase, iar organizatia va putea oferi solutii de tot felul unei gamei variate de clienti.

De asemenea, atunci cand vorbim despre companii care lucreaza pentru clienti din intreaga lume, formarea unor echipe angajati ce provin din medii culturale diferite poate fi un mare avantaj. Spre exemplu, existenta unui angajat de o alta nationalitate, care vorbeste o alta limba, poate facilita atragerea unui client din tara sa natala, avand in vedere ca detine abilitatile care ii vor permite sa aiba o abordare potrivita in relatia cu potentialul partener. Pe de alta parte, atunci cand in companie exista mai multi vorbitori nativi ai unei anumite limbi, acest lucru poate reprezenta o carte de vizita pentru intreaga organizatie, in vederea atragerii de parteneri de pe piata respectiva.

Promovarea unei imagini pozitive

Nu in ultimul rand, trebuie sa tinem cont si de faptul ca orice candidat aflat in cautarea unui job va fi atras de organizatiile care se promoveaza printr-o diversitate a fortei de munca. Astfel, acestia vor avea certitudinea ca acele companii nu discrimineaza si isi trateaza in mod egal angajatii, chiar daca acestia sunt diferiti. In contextul unei promovari intense a diversitatii culturale, noile talente se vor orienta mai degraba catre medii in care vor gasi oameni diferiti, decat catre cele in care persoanele sunt la fel. Astfel, chiar daca pastrarea identitatii ramane o prioritate, ea nu exclude interactiunea cu indivizii care sunt diferiti.

In concluzie, construirea unei relatii sanatoase intre angajati, dar si cu partenerii organizatiei reprezinta un element vital, mai ales cand nu vorbim despre grupuri omogene de oameni. Asa cum am mentionat incat de la inceputul acestui articol, diversitatea la locul de munca poate fi folosita in beneficiul organizatiei, dar ea poate avea si efecte negative, daca acceptarea, toleranta si incluziunea nu sunt incurajate. Sa nu uitam ca traim intr-o lume in care frontierele nu mai sunt o problema si ca libera circulatie a persoanelor a dus la diversificarea fortei de munca, iar ca singurele bariere de care ne putem lovi sunt cele pe care ni le impunem noi, in interactiunea cu ceilalti.

ECHIPA BIA HR 

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.