Cum sa reducem stresul in randul angajatilor

 Stresul reprezinta un lucru foarte des intalnit in societatea moderna. Acesta poate avea cauze diverse, precum lipsa somnului, neajunsuri in viata personala, probleme de sanatate, griji legate de situatia financiara sau de cariera si viata profesionala. Studiile recente au aratat ca locul de munca reprezinta un factor de stres extrem de frecvent in societatea contemporana. Atunci cand pe langa stresul de la locul de munca intervin si alti factori, precum cei amintiti anterior, starea de spirit se poate inrautati, afectand productivitatea.


Pe langa costurile financiare, exista si efecte cauzate de productivitatea scazuta, de absenteism, schimbarea locului de munca si lipsa de dedicare la locul de munca. Efectele pe care stresul cauzat de job le are asupra angajatilor se reflecta in bunul mers al afacerii. Astfel, preocuparea pentru reducerea stresului si anxietatii resimtite de angajati ar trebui sa fie o prioritate pentru angajatori. Totusi, cum constientizam ca este nevoie de o strategie in acest sens? Si care sunt cauzele care produc stres in randul angajatilor?


Multe ore de munca, liderii nepotriviti si mediul de lucru rigid


Programul de munca prelungit sau prea solicitant se numara printre cele mai frecvente cauze ale stresului cauzat de serviciu. Acestora  li se adauga managerii slab pregatiti, colegii neprietenosi sau conditiile de munca dificile. Angajatorii pot evalua periodic starea de spirit a angajatilor, prin intermediul sondajelor interne, de preferat anonimizate, astfel incat sa afle daca nivelul de stre din cadrul organizatiei este unul ridicat. Daca in urma acestor evaluari se ajunge la concluzia ca angajatii resimt un nivel ridicat de stres, este cazul ca liderii organizatiei sa ia masuri in acest sens.


Si pentru ca am amintit de lideri, este bine sa nu uitam ca acestia reprezinta de multe ori un exemplu pentru oamenii din echipe. Acest lucru se intampla mai ales in cazul angajatilor tineri, care isi doresc sa evolueze in cariera si care cred ca urmand exemplul superiorilor care isi petrec multe ore la birou, vor ajunge sa avanseze cu o mai mare usurinta la locul de munca. In cazuri si mai nefericite, anumite persoane care ajung sa ocupe pozitii de coordonare au perceptie gresita legata de modul in care trebuie delege atributii oamenilor din echipe si transmit un mesaj gresit legat de ceea ce inseamna leadership cu adevarat.


Incurajarea pauzelor si promovarea valorilor sanatoase, reteta unui mediu de lucru lipsit de stres


Incurajarea pauzelor din activitatea de la locul de munca este, de asemenea, o metoda buna pentru evitarea tensiunii cauzate de job. Potrivit studiilor, in absenta pauzelor, mai ales in cazul muncii de birou, capacitatea de concentrare scade, iar odata cu ea scade si productivitatea. Amenajarea unui spatiu de relaxare sau a unei zone de liniste reprezinta o metoda la care din ce in ce mai multi angajatori apeleaza. Totodata, nu este suficient ca aceasta facilitate sa existe, ci trebuie sa existe si o promovare a folosirii ei, mai ales in randul angajatilor noi, care nu au de unde sa afle de ea.


Dincolo de asta, angajatorii ar trebui sa nu neglijeze construirea unei culturi organizationale sanatoase, promovarea unor valori bazate pe empatie, respect si corectitudine, precum si o comunicare eficienta. Incurajarea feedbackului si a socializarii intre echipe sau intre membrii acelorasi echipe joaca, de asemenea, un rol important in eliminarea stresului pe care uneori mediul de lucru il poate cauza. Totodata, atunci cand se poate, este bine ca angajatorii sa ofere ca beneficiu un program de lucru flexibil sau posibilitatea ca angajatii sa lucreze de acasa.


Multitasking versus monotasking


Nu in ultimul rand, un alt lucru de care ar trebui sa tinem cont este faptul ca oamenii nu sunt computere nu pot fi foarte eficienti facand mai multe lucruri in acelasi timp. Ideea moderna de „multitasking” este adesea gresit inteleasa si impinsa la extrem, reprezentand si un factor de stres la job destul de frecvent. Desigur, nu spune nimeni ca fie care angajat ar trebui sa stie sa faca doar un singur lucru, insa experienta a dovedit ca angajatii sunt mai productivi atunci cand fac lucrurile organizat, pe rand, nu sub presiune si in paralel.

BIA HR TEAM