Cultura organizationala, avantaj competitiv in recrutare

Cultura organizationala constructiva, avantaj in recrutare si retentieCultura organizationala si importanta ei in angajamentul, recrutarea si retentia angajatilor reprezinta un subiect de actualitate, mai ales in industrii cu deficit de specialisti. In acest context, cultura organizationala inseamna o strategie fundamentala de business.

Cultura de companie exista independent de eforturile organizatiei de a-i da forma. Totusi, atunci cand este creata in mod constient, poate fi folosita ca avantaj competitiv in recrutare si retentie.

Din momentul in care ai o imagine clara a culturii organizationale din compania ta (fie ca esti detinatorul afacerii, fie ca doar o administrezi), vei dori sa muncesti din greu ca sa o dezvolti si sa o protejezi, ca apoi sa o folosesti in cresterea business-ului. Chiar si ca simplu angajat, intretinerea si sprijinirea culturii de companie se reflecta in mediul propice de lucru.

In contextul in care performanta obtinuta doar din efort nu incurajeaza o cultura organizationala sanatoasa, intr-un business cu sanse reale sa faca istorie sunt necesare eforturi de stimulare a angajatilor.

Astfel, este din ce in ce mai vehiculata ideea de cultura constructiva, in care cei implicati in munca sunt sprijiniti sa colaboreze si sa se conecteze. Empatie in detrimentul competitiei, pentru obtinerea unui bine colectiv la nivel de business.

Caracteristicile de baza ale unei culturi organizationale constructive sunt, potrivit specialistilor:

  • angajatii muncesc nu dintr-un simt al obligatiei, ci din dorinta de a realiza lucruri semnificative pentru grup sau lume;
  • sunt incurajate creativitatea si invatarea prin metoda incercare si eroare;
  • oamenii din companie isi recunosc potentialul, ceea ce pot face si sunt mai dispusi sa invete continuu;
  • colaborare si conectare versus competitie.

Doua modalitati de utilizare a culturii organizationale in HR

1. In recrutare

O cultura organizationala puternica va genera un brand puternic de angajator, atat timp cat exista ghidare si viziune. Cultura de companie este felul in care operezi intern, iar brandul de angajator este ceea ce lumea din afara vede. Procesele de recrutare vor deveni mult mai usoare daca oferi in exterior instantanee autentice cu partile pozitive ale culturii organizationale, dupa cum se puncteaza in acest articol pe blogul Culture Amp.

Motivele sunt simple: recruiterii vor identifica mult mai repede potentialii angajati care se potrivesc cu mediul din organizatie, iar candidatii vor reactiona pozitiv si vor dori sa faca parte din cultura organizationala cu care rezoneaza. Pe de alta parte, o cultura clara va determina, in mod natural, angajatii nepotriviti sa paraseasca firma.

Cheia oricarui proces de recrutare de succes este ca brandul de angajator sa se identifice cu mediul organizational. Eforturile echipei de recrutare vor fi zadarnice daca aceasta echivalenta nu este reala, iar noii angajati regasesc o cultura organizationala total diferita de ceea ce li s-a prezentat. In cele din urma acestia parasesc compania si pot deveni chiar detractori.

Companiile care isi folosesc cultura pentru a se diferentia in piata in fata unor potentiali angajati fac o miscare inteligenta. Inserarea de informatii despre cultura organizationala in anunturile de recrutare sau in paginile de prezentare pe site-ul propriu sau in retelele de socializare este, in mod cert, benefica. Profesionistii obosesc sa citeasca descrieri tipice de job care nu ofera niciun indiciu despre mediul din companie, conform articolului Organizational Culture & Its Impact on Recruitment & Retention.

In actuala piata extrem de competitiva, cultura organizationala face adesea diferenta intre a angaja/pastra sau nu specialisti de top. In plus, atunci cand iei in considerare cultura de companie si avantajele competitive care le genereaza, in top sunt angajatii loiali si implicati. Una dintre sursele de recrutare cele mai sigure este o referinta de la un angajat devotat organizatiei.

2. In retentie

Pe masura ce companiile isi imbunatatesc cultura organizationala pentru a atrage si angaja specialisti, concluzia logica este ca acestia vor ramane in firma. Loialitatea fata de companie este un aspect foarte important in eforturile de retentie. Si, in timp ce pare evident ca, folosindu-te de cultura organizationala ca instrument de recrutare, vei creste rata de retentie a angajatilor, acest efort poate imbunatati retentia si in alte moduri.

Spre exemplu, cand cultura organizationala este transparenta pentru angajati, acestia vor dezvolta un simt mai accentuat al obiectivelor de business, pentru ca stiu cum munca lor se integreaza in imaginea globala a companiei. Si, cand angajatul are un scop, va fi mai productiv si mai fericit.

Cand cultura de companie devine baza in afacere, ea poate sa ghideze spre noi decizii care sustin retentia, precum beneficiile. Strategia de beneficii sprijinita prin cultura organizationala genereaza astfel loalitate si recunostinta. Un mediu de lucru satisfacator amplifica performanta angajatilor. Cu cat productivitatea este mai mare, cu atat veniturile business-ului cresc.

Resursele umane, miezul fiecarei afaceri

Angajatii sunt esentiali pentru atingerea obiectivelor organizatiei. De aceea cultura organizationala si recrutarea permit angajatorilor sa evalueze potentialii angajati si sa gaseasca modalitati de a creste eficienta resurselor umane din companie.

Angajatii functioneaza precum un motor al organizatiei, iar in lipsa lor lucrurile pur si simplu nu mai merg. Prin retentia angajatilor buni intr-o cultura organizationala pozitiva, cresc atat productivitatea, cat si veniturile, iar specialistii de top vor fi mai dispusi sa lucreze intr-o astfel de companie.

Te-ar mai putea interesa si:

Telemunca, noul trend pe piata joburilor

8 moduri creative prin care recrutezi intr-o piata dominata de candidati

Printec Romania alege BIA HR ca furnizor de payroll