https://www.bia.ro/

Prima pagina » Blog » Telemunca, noul trend pe piata joburilor

Telemunca, noul trend pe piata joburilor


12 Oct 2018

Telemunca remoteFlexibilitatea cu privire la program si la locul de unde se presteaza activitatea reprezinta un beneficiu din ce in ce mai prezent pe piata muncii. Angajatorii care se adapteaza astfel cererii observa mai multe avantaje decat in cazul unor relatii de munca standard, unde activitatea se desfasoara la sediul organizatiei.

Telemunca este legiferata in Romania din aprilie 2018 de catre Legea 81/2018 si este definita ca forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, indeplineste atributiile specifice functiei pe care o detine in alt loc decat locul de munca amenajat de angajator, cel putin o zi pe luna, utilizand tehnologia informatiei si comunicatiilor.

La nivel european modernizarea pietii muncii in aceasta directie a fost realizata inca din 2002 printr-un acord-cadru european privind teleworking-ul (telemunca) intre partenerii sociali. Si in Romania, Codul muncii a reglementat munca la domiciliu inca dinaintea aparitiei legii privind telemunca, insa noile prevederi referitoare la telemunca adauga in mod expres situatia in care salariatul lucreaza de la distanta in locuri diverse, nu doar la sediul organizatiei sau acasa, folosind pentru prestarea activitatii tehnologia informatiei si comunicatiilor.

Beneficiile telemuncii pentru angajatori
  • Diminuarea costurilor administrative;
  • Productivitate mai mare;
  • Angajati loiali si mai implicati;
  • Mai multe optiuni in gasirea de angajati.

Beneficiile telemuncii pentru salariati
  • Stil de viata flexibil;
  • Mai putin stres tradus prin stare de bine si sanatate mai buna;
  • Pasiune reinnoita pentru job, mai multa implicare si inspiratie;
  • Costuri mai scazute cu transportul, hainele, mancarea.

Singura conditie pentru ca telemunca sa poata fi adoptata de catre o companie este ca specificul activitatii sa permita efectuarea acesteia si in afara sediului.

Din ce in ce mai multi angajati lucreaza in afara sediului, remote, cel putin o parte din timp, iar numarul acestora este in crestere la nivel mondial. Companiile se folosesc astfel de acest beneficiu pentru a atrage si a pastra talentele si specialistii.

Ce anume determina telemunca sa functioneze?

Telemunca reprezinta un stil de lucru care permite profesionistilor sa lucreze in afara mediului traditional si se bazeaza pe conceptul ca nu este necesar ca activitatea sa fie facuta intr-un loc specific pentru a fi realizata cu succes.

Sunt insa aspecte de care fiecare angajator trebuie sa tina cont atunci cand opteaza pentru acest tip de colaborare:

  • Interactiunea umana este necesara, chiar daca ea se realizeaza adesea doar prin intermediul unor camere video sau a unor ferestre de chat.
  • Fiecare persoana care lucreaza are nevoie de autonomie. Felul in care se organizeaza un angajat care isi desfasoara activitatea acasa este unul dintre avantaje si poate determina o productivitate crescuta.
  • Telemunca poate duce la izolare si plafonare. De aceea angajatorii care opteaza pentru aceasta forma contractuala ar trebui sa fie constienti si sa propuna schimburi de idei intre specialisti si chiar intalniri periodice pentru ca salariatii sa poata invata unul de la altul.

Aspecte importante pentru ca telemunca sa ofere cele mai bune rezultate la costuri optime

La nivel organizational:
 
  • Suport tehnic si training-uri pentru ca interactiunea intre salariati sa fie permanent optimizata (sedinte video etc.);
  • Salariatii de la sediu si cei care lucreaza in regim de telemunca nu au acces disicretionar la oportunitati de invatare si dezvoltare;
  • Definirea/evaluarea muncii sub forma de rezultate si nu ca ore de lucru;
  • Monitorizarea, prin chestionare periodice, a telesalariatilor pentru a urmari nivelul lor de implicare si claritate cu privire la job si organizatie.

La nivel de leadership:
 
  • Liderii si persoanele de decizie sunt disponibile pentru telesalariati;
  • Se comunica aceleasi informatii si aceeasi viziune tuturor angajatilor.

La nivel de manager:
 
  • Managerii au periodic intalniri 1 la 1 cu teleangajatii;
  • Angajatii care nu sunt la birou sunt informati despre ce se intampla la sediu;
  • Managerii intreaba teleangajatii cum prefera sa lucreze, comunice si sa primeasca feedback;
  • Se stabilesc norme de comunicare (timp de raspuns la e-mailuri, ore mutuale de munca, ce este de facut daca apar probleme tehnice etc.)
  • Se sarbatoresc evenimente speciale (zile de nastere, aniversari de munca, realizarea unui target)

La nivel de telesalariat:
 
  • Angajatul care lucreaza remote stie cum sa isi organizeze munca si poate oricand sa ofere raspunsuri cu privire la livrabile, obiective, proiecte si fluxul de informatii;
  • Salariatul stie cum sa isi obtina informatiile necesare in mod proactiv, fara a astepta sa fie “impinse” catre el.


Te-ar mai putea interesa si:

11 intrebari inteligente cu care sa impresionezi la interviul de angajare

Candidatii cu pauze mari in CV si avantajele pe care acestia le pot aduce angajatorilor

Tendinte in recrutare: Lucrurile care au schimbat modul in care ne alegem angajatii
Human Resources Club Netherlands Romanian Chamber of Commerce
Main Footer Picture