Construirea increderii la locul de munca

Increderea este una dintre cele mai importante valori pentru bunul mers al unei organizatii si pentru consolidarea unui mediu de lucru placut, armonios si eficient. Aceasta ajuta nu doar la retentia si fidelizarea angajatilor, cat si la atragerea unor parteneriate de succes. Totusi, increderea este si un element destul de fragil in construirea unei legaturi trainice, fiind greu de castigat si de mentinut, dar si usor de pierdut. Asadar, cum se construieste increderea si de unde incepe totul? Un model demn de urmat porneste intotdeauna de sus, de la managementul de top, care trebuie sa cultive acest spirit prin puterea exemplului.

Treptat, acestea trebuie sa se extinda catre toate departamentele si toate echipele si sa se transforme intr-un spirit cultivat la nivel de organizatie, un liant care sa intareasca relatiile dintre angajati, precum si relatiile dintre companie si partenerii de business. Construirea unui mediu bazat pe incredere nu se face de pe o zi pe alta, ci vine cu timpul, in urma unor actiuni strategice indreptate catre acest scop. Totodata, dincolo de lucruri practice, liderii organizatiilor trebuie sa inspire, inainte de toate, o atitudine pozitiva, proactiva, orientata atat catre client, cat si catre oameni. Asa cum am precizat deja, increderea este usor de pierdut, iar anumite lucruri trebuie evitate in mod categoric pentru a impiedica acest lucru.

Unul dintre lucrurile care vor duce la construirea unui mediu dominat de incredere este integritatea. O atmosfera sanatoasa este bazata pe adevar si mentinerea promisiunilor, oricat de dificil ar fi acest lucru uneori. Un adevar mai dur si mai greu de acceptat poate fi mai bun, pe termen lung, pentru intreaga organizatie, decat prezentarea unei unei realitati deformate, nascuta din teama de a infrunta un eventuale reactii negative. Astfel, fiind obisnuiti sa aiba mereu parte de informatii veridice, angajatii nu vor trai cu teama ca li se ascund lucruri, fiind constienti ca organizatia din care fac parte promoveaza si aplica o cultura a adevarului.

Integritate, comunicare si tratament egal

Comunicarea interna este un element important, avand in vedere ca acesta este modul in care informatia ajunge la oameni. Astfel, liderii comunica viziunile si directiile de business, cultura si valorile promovate la nivel de organizatie. Totusi, oricat de benefica ar fi comunicarea, aceasta are niste limite, in special cand vine vorba despre informatii confidentiale, fie ca este vorba despre informatii legate de angajati, de competitie sau de clientii companiei. Toate acestea trebuie sa fie insotite de perseverenta, iar atitudinea prin intermediul careia s-a reusit construirea unei relatii bazate pe incredere trebuie sa devina un drum fara abatere.

Dincolo de aceste aspecte, sa tinem cont si de faptul ca increderea se construieste si in baza unui tratament egal pentru toti angajatii, prin recunoasterea meritelor si prin recompensarea performantei. Totusi, accentul trebuie sa fie pus pe obiectivele comune ale echipelor, astfel incat sa existe sentimentul unei lupte colective. Lucrul in echipa este extrem de important, iar atunci cand membrii acesteia sunt uniti si au incredere unii in ceilalti, rezultatele vor fi bune. De asemenea, respectul este o componenta importanta, iar liderii trebuie sa dea dovada ca poate asculta nemultumirile celorlalti si ca poate gasi solutii care sa fie favorabile atat la nivel individual, cat si colectiv.

La polul opus se afla inamici ai increderii, precum confuzia cauzata de lipsa de constanta din discursul liderilor, absenta comunicarii interne sau reticenta fata de ceea ce este nou. Aceste lucruri ii vor determina sa fie nesiguri, sa evite sa iasa decizii sau sa fie creativi, din dorinta de a nu se abate de la norme. In concluzie, construirea unui mediu de lucru sanatos, bazat pe incredere, are in spate mai multe elemente, toate fiind strans legate de corectitudine si de bune intentii.

ECHIPA BIA HR